În crearea unor logouri de efect, formele geometrice sunt esenţiale pentru transmiterea unor idei şi sentimente universale. Formele geometrice au puterea de a reduce macro-adevărurile la o singură unitate, iar în timp li s-au atribuit numeroase caracteristici general valabile. Aşadar, în principiu, având la îndemână cunoştinţele milenare legate de forme, crearea unui logo ar trebui să fie foarte simplă. Dar, după cum ne-a învăţat practica, nu e deloc aşa!
Pentru a rămâne în memoria colectivă cât mai mult tip posibil, un logo trebuie redus la linii geometrice simple, uşor „digerabile” de către creierul uman, fără a i se ştirbi, însă, din creativitate. În plus, are nevoie de forme care să inspire stabilitate, sentimente de optimism şi speranţă, dar care să şi atragă atenţia. La acest ultim capitol importanţă au, bineînţeles, şi culorile (vezi articolul nostru pe această temă aici), dar vom vedea mai jos că şi formele geometrice de bază au puterea de a ne cuceri.
1. Linia
O banală linie ascunde în spatele său un bagaj foarte bogat de subînţelesuri, în funcţie de forma şi de direcţia sa. Liniile ce formează ungiuri ascuţite pot crea tensiune şi ostilitate în mintea privitorului, în vreme ce liniile curbate par mai flexibile, mai cursive, astfel că insuflă calm şi o stare de relaxare. Liniile curbate sunt adesea folosite de companiile din domeniul HoReCa şi cel al frumuseţii, în timp ce, în epoca modernă, liniile ascuţite sunt des folosite în sfera business, ele insinuând adrenalină, prefecţiune, dar şi un program strict, planuri prestabilite şi termene limită de respectat.
Pe de altă parte, direcţia liniei poate imprima o anumită stare de spirit: linişte şi echilibru (linia orizontală); mişcare, ascensiune, dominanţă (linia verticală); vitalitate, dinamică, viteză (linia oblică).
2. Cercul
Cercul este ales în majoritatea creaţiilor de logo datorită multitudinii de mesaje pe care le înglobează. Ca semnificaţie, această formă geometrică te duce cu gândul la Univers, la flexibilitate, ciclicitate, perfecţiune, eternitate, emoţie, imaginaţie, echilibru, dar şi dinamism. Tocmai de aceea companiile care vor să creeze un impact emoţional mai puternic vor prefera cercul în designul siglelor lor.
Pe de altă parte, din punct de vedere tehnic, cercul are puterea de a orienta privirea spre centrul său, tocmai de aceea, în realizarea unui logo reuşit, e recomandat ca mesajul principal să fie plasat în interiorul cercului. Mesajele sau elementele externe cercului sunt parţial neglijate şi greu de memorat, arată studiile psihologice. În designul logourilor aplicaţiilor pentru telefoanele inteligente, această formă are o pondere mare datorită asemănării între cerc şi amprenta digitală umană.
3. Ovalul
Deformarea cercului duce la crearea unui oval, iar acest lucru imprimă noii forme dinamism, dacă ovalul este pus pe orizontală. Este lesne de înţeles, aşadar, de ce elipsa este deseori întâlnită în logourile companiilor producătoare de maşini.
Un logo cu un oval dispus pe verticală te duce cu gândul la forma oului, astfel că una din semnificaţiile acestei forme geometrice ţine de începutul vieţii, de creştere, dezvoltare şi verticalitate a coloanei vertebrale şi este adesea folosită în crearea emblemelor instituţiilor de învăţământ.
4. Pătratul
Dacă vrei să insufli potenţialilor tăi clienţi stabilitate, ordine, fermitate, încredere şi profesionalism, cu siguranţă vei alege pentru logoul care să te reprezinte un pătrat foarte bine definit şi vizibil. Această formă geometrică este preferata multor companii care gestionează bani, dar şi a multor distribuitori de produse şi servicii IT. Avantajul acestei forme geometrice este că poate fi folosită fie ca şi chenar (pentru evidenţierea unor mesaje), fie ca parte integrată a literelor folosite în logo.
Pentru a face logoul mai puţin rigid şi colţuros, pentru a crea senzaţia de apropiere, tot mai multe companii au ales să rotunjească colţurile pătratelor.
5. Rombul
Deşi există mai multe exemple de sigle care au adus succes companiilor ce le poartă, logourile sub formă de romb, spun sociologii, imprimă o senzaţie de dezechilibru şi tensiune, din cauza formei care sugerează tendinţa de răsturnare. Un romb perfect, însă, poate fi şi un exemplu de echilibru.
6. Triunghiul
Deşi are multiple semnificaţii pozitive, triunghiul pare că n-a reuşit să câştige încrederea prea multor companii. Trebuie însă menţionat că această formă geometrică are înţelesuri diferite, dar profunde, în funcţie de orientarea vârfului său.
Triunghiul orientat în sus este asociat aspiraţiilor spirituale, dar şi ascensiunii, focului, masculiităţii, muntelui. Cu vârful orientat lateral, triunghiul ne duce cu gândul la o săgeată care va indica direcţia şi ne va ghida, din punct de vedere vizual, în stânga sau dreapta, el fiind adesea folosit cu acest rol în designul web. Pe de altă parte, un triunghi cu unghiul ascuţit orientat în jos poate fi interpretat ca semn de avertizare a pericolului, a involuţiei sau a instabilităţii, dar şi a indicării unui punct de pornire.