Pachetul complet de identitate corporatistaPovestea nestiuta din spatele logoului
- December 2, 2014
- advertising&design
Un pachet complet de identitate corporatistă conţine trei elemente: logo, siglă şi slogan. Despre slogan am vorbit într-un articol anterior (vezi textul aici), aşa că acum ne vom concentra atenţia asupra importanţei logoului în formarea unui brand.Studiile din domeniul publicităţii au arătat că omul de azi este asaltat de aproximativ 5.000 de reclame în fiecare zi, dacă e să punem laolaltă toate canalele de comunicare – TV, internet, radio şi print. Dintre acestea, doar 10% reuşesc să atragă atenţia şi doar 0,5% din cele văzute sunt memorate pe termen lung. În această acerbă competiţie pentru clienţi, companiile şi graficienii cu care colaborează au greaua misiune de a capta rapid atenţia printr-un logo de efect. Iar acesta trebuie să fie memorabil, sugestiv şi recognoscibil chiar dacă este folosit doar parţial pe un colţ de carte de vizită, de exemplu.
Logoul poate fi compus din elemente grafice sau dintr-o combinaţie de imagine şi text. De multe ori, logoul unei companii este mult mai uşor de memorat de către clienţi decât numele companiei. Şi asta pentru că 60% din populaţie are memoria vizuală mult mai bine dezvoltată decât cea auditivă sau senzorială, de exemplu.
Crearea unui logo presupune o muncă foarte laborioasă, dar şi creativă, pentru că această imagine trebuie să reflecte toate elementele definitorii ale unei companii: culori reprezentative, domeniul de activitate, produsele sau serviciile promovate. În plus, el trebuie să fie original, simplu, să atragă privirea, să inspire încredere clienţilor targetaţi şi să inducă dorinţa de a cumpăra. Aşadar, treaba designerilor nu este deloc una uşoară.
Pentru a ajunge la un logo potrivit pentru un anume domeniu de activitate, produs sau serviciu, designerii sunt mai mereu puşi între ciocan şi nicovală, pentru că, pe de o parte, trebuie să dea frâu liber propriei imaginaţii, iar pe de altă parte trebuie să rămână fideli caracteristicilor definitorii ale companiei pentru care fac logoul.
La definirea unui logo de impact, designerul recurge la vastele sale cunoştinţe legate de simbolistica universală a culorilor, a liniilor, stilurilor grafice sau a formelor geometrice, dar ţine cont şi de trendurile din domeniu, pentru ca logoul final să nu pară învechit, să nu se piardă în multitudinea de branduri de pe piaţă.
Apoi, apare mereu disputa între un logo foarte creativ, dar şi foarte abstract (greu de memorat) versus un logo „corect” din punct de vedere tehnic şi pe linia dorită de companie, dar foarte tern şi plictisitor. Aici apar cele mai multe blocaje, iar rolul companiei de publicitate este de a-şi testa lucrările prin studii de impact aplicate pe grupuri restrânse.
Când, în final, are câteva propuneri bune de logo, fiecare adaptate pentru suprafeţe şi dimensiuni diferite (cărţi de vizită, website, fundal color sau alb/negru, mape, calendare, agende, broşuri, bannere, foi cu antet, produse promoţionale de birotică – pixuri, căni, sacoşe, etc.), designerul trebuie să-şi abandoneze creaţia în mâna celui care a comandat lucrarea, a celui care are cuvântul final despre logoul ce va fi lansat în lume.