Semne bune anul are pentru publicitatea online din România. Mai multe studii naţionale şi internaţionale arată că acest domeniu de activitate se află într-o creştere vizibilă şi tendinţa se va păstra până cel puţin în 2018. Asta înseamnă că publicul din ţara noastră încă nu s-a săturat de pauzele comerciale şi gustă conţinutul publicitar plasat inteligent. Totul, pe fondul unei economii în creştere. Aşadar, sunt de aşteptat şi cheltuieli în creştere venite din partea consumatorilor, pentru cei care ştiu profita de această perioadă pentru a se promova pe internet.
La nivelul anului 2014, arată un studiu realizat de ROADS, valoarea pieţei de publicitate online din România a fost de 112.824.515 lei (25,4 milioane euro). Asta înseamnă o creştere cu 7% faţă de anul precedent de analiză. În ambele semestre din 2014, formatele publicitare de tip display au ramas cele mai populare segmente ale publicității online, acestea fiind urmate de content sponsorships, explică acelaşi studiu, preluat de paginademedia.ro.
O cercetare similară (realizată de Zenith Optimedia) analizează creşterile în acest domeniu la nivel internaţional. Ea arată că multe dintre economiile lumii care au avut de suferit de pe urma crizei economice din 2008 îşi revin acum cu repeziciune, studiul amintit clasând ţara noastră pe locul doi în acest clasament, cu o creştere economică de 6,3%, în 2015. Conform cercetării, România a fost surclasată doar de Danemarca (7,3%), iar după noi vin Croaţia (6,1%) şi Ungaria (5,2%). Analiştii Zenith Optimedia se aşteaptă ca publicitatea pe internet să crească în 2016 de peste trei ori, ajutată de social media (în proporţie de 31,9%), de canalele online de video (22,4) şi de căutările plătite (15,7%).
Bineînţeles, o atenţie sporită trebuie acordată clienţilor ce accesează conţinut online de pe mobil. Asta pentru că gadgeturile ocupă un loc tot mai pregnant în viaţa cotidiană a românilor. Zenith Optimedia prognozează că publicitatea pe mobil va creşte, în perioada 2015-2018, cu 64 miliarde de dolari la nivel global. Aceeaşi prognoză mai arată că timpul petrecut de consumatori devorând conţinut video online va creşte cu 17% în fiecare an, iar rolul advertiserilor este să acopere sărăcia de conţinut premium în acest domeniu.
În ajutorul celor care îşi câştigă pâinea din publicitatea online vine şi Facebook, care permite deja plasarea de reclame full-screen, iar motoarele de căutare vin cu inovaţii în domeniul personalizării conţinutului căutat de utilizatori. Astfel, consumatorii au acces în timp real la informaţia pe care o caută, iar agenţii comerciali se pot bucura de o vizibilitate sporită a site-urilor lor.
Concluziile care se desprind din aceste două studii sunt că România este o piaţă economică fertilă pentru cei care vor să se promoveze online, dar se simte încă lipsa unui conţinut de calitate la capitolul publicităţii. Cine va şti să se folosească cel mai bine de inovaţiile şi bazele de date puse la dispoziţie de Facebook, Google, YouTube ş.a.m.d., şi va şti să se promoveze inteligent, va avea de câştigat şi la capitolul imagine, şi la câştiguri financiare. Pentru că, după cum o demonstrează un alt studiu românesc (pe care îl vom analiza într-un alt material), publicitatea în sine nu este supărătoare pentru consumatorul din România, dar deranjează modul în care este afişată o reclamă pe pagină şi momentul în care aceasta intervine.